Thursday, March 10, 2022

Exempel college uppsatser

Exempel college uppsatser



Bra första meningar är kraftfulla. Alla dessa aspekter – musik, exempel college uppsatser, forskning, fotboll, schack – är inte bara avslutade pussel utan också delar av en större helhet: mitt liv. Vi kanske vinner en av tio spelade matcher. Är jag i schack? Så jag kanske blir som Sue Storm och hennes alter-ego, den osynliga kvinnan.





Bra exempel på högskoleansökningar



Att granska framgångsrika exempel på högskoleuppsatser kan hjälpa dig att förstå hur du maximerar dina chanser att accepteras. Obs: Vissa personligt identifierande detaljer har ändrats. Det här är en exempel college uppsatser uppsats som fungerade för Harvard University. Föreslagen läsning: How to Get Into Harvard Undergrad. Under mentorskap av professor Wendy Bozeman och professor Georgia Lebedev från institutionen för biologiska vetenskaper, exempel college uppsatser, mitt mål den här sommaren var att undersöka effekterna av CoFe2O3 titandioxid TiO2 nanopartiklar med kärnor i koboltjärnoxid som en ställning för läkemedelstillförsel, särskilt vid leverans av en förening känd som curcumin, en flavonoid exempel college uppsatser för dess antiinflammatoriska effekter.


Som gymnasieelev som försökte hitta en forskningsmöjlighet var det väldigt svårt att hitta en plats som var villig att ta mig in, men efter många månaders försök sökte jag hjälp av min gymnasielärare i biologi, som använde hans resurser för att hjälpa mig få en plats i programmet. Med hjälp av utrustning som en gymnasieelev bara kunde drömma om att använda, kunde jag kartlägga apoptosprogrammerad celldöd kontra nekroscelldöd på grund av skador i HeLa-celler, en livmoderhalscancerlinje, efter att ha behandlat dem med curcuminbundna nanopartiklar. Genom att använda flödescytometri för att excitera varje individuellt suspenderad cell med en laser, hjälpte det spridda ljuset från cellerna till att bestämma vilka celler som levde, hade dött av apoptos eller hade dött av nekros.


Senare kunde jag avbilda celler i 4D genom konfokalmikroskopi. Från att växa Exempel college uppsatser celler för att försöka döda dem med olika föreningar, kunde jag skaffa mig den praktiska erfarenhet som krävs för att jag återigen ska kunna inse varför jag älskar vetenskap. Att bo på Notre Dame campus med andra REU-studenter, UND-idrottare och andra sommarskoleelever var en helt annan upplevelse som förberedde mig för världen bortom gymnasiet. I 9 veckor jobbade jag, exempel college uppsatser, lekte och band med de andra eleverna, exempel college uppsatser, och fick möjligheten att leva som en självständig högskolestudent. Tillsammans med den individuella exempel college uppsatser forskningsprojekt och möjligheten att bo, det var seminarier om att tala inför publik, resor till Fermi National Accelerator Laboratory och en-till-en-skrivseminarier för slutet av sommarens forskningsuppsatser som vi var och en skulle skriva.


Genom denna sommarupplevelse förverkligade jag min ambition att göra en karriär inom forskning. Jag har alltid vetat att jag skulle vilja sträva efter en framtid inom vetenskapen, men den spännande forskningsvärlden där upptäckterna är obegränsade har fångat mitt hjärta. Denna student antogs till Harvard University. Jag tror att människor alltid kommer att ha förmågan att höja sig över alla situationer, för livet är vad man gör det till. Som standard är livet svårt eftersom vi måste sträva efter att tjäna lycka och framgång. Ändå har jag insett att livet är ombytligare än jag hade föreställt mig; den kan försvinna eller ändras när som helst. Flera av mina familjemedlemmar lämnade denna värld i en sista beating symfoni; hjärtinfarkt verkar vara en trend i min familj.


De lämnade som fåglar; skrattar ena minuten och på en bättre plats nästa. Steve Jobs inspirerade mig när han i sitt inledande tal till Stanford University sa "Din tid är begränsad, så slösa inte bort den på att leva någon annans liv. Bli inte fångade av dogmer - som är att leva med resultaten av andra människors tänkande. Jag vill leva mitt liv dagligen. Varje dag vill jag leva. Varje morgon när jag vaknar vill jag bli upphetsad av gåvan av en ny dag. Jag vet att jag är idealistisk och ung, och att min livsfilosofi är jämförbar med en kalkylgräns; Jag kommer aldrig att nå det. Men jag kommer inte ge upp för det kan jag exempel college uppsatser komma oändligt nära och det är fantastiskt.


Varje dag är en ursäkt till min mänsklighet; eftersom jag inte är perfekt får jag försöka igen och igen för att "få det rätt. Livets timglas sipprar oavbrutet vidare och vi är maktlösa att stoppa det. Så jag kommer att förlåta och glömma, älska och inspirera, uppleva och satir, skratta och gråta, åstadkomma och misslyckas, leva och dö. Det är så jag vill leva mitt liv, med denna optimistiska inställning att varje dag är en andra chans. Hela tiden har vi möjlighet att förnya vårt perspektiv på livet, att rätta till våra misstag och att helt enkelt gå vidare. Liksom Fenix ​​kommer jag att fortsätta resa mig ur askan, upplevd och förnyad.


Jag kommer inte att slösa tid för mitt liv är redan i förändring. I all sin prakt Fenix ​​reser sig i en skur av orange och gult Den svävar i den babyblå himlen På väg till det stora ljuset Döpt i tidens dans Orädd, evig, vacker Den släpper en hisnande norrsken och jag exempel college uppsatser vid enormheten. Tack! Din guide är på väg. I exempel college uppsatser under tiden, vänligen berätta för oss hur vi kan hjälpa dig att knäcka antagningskoden till högskolan. Du kan också lära dig mer exempel college uppsatser vårt 1-mot-1 college antagningsstöd här. Det här är en högskoleuppsats som fungerade för Duke University. Föreslagen läsning: How to Get Into Duke.


Så fort dörren till patientrummet öppnades slog den värsta stanken jag någonsin mött mig rakt i ansiktet. Även om jag aldrig hade luktat det förut visste jag instinktivt vad det var: ruttnande kött. En liten, äldre kvinna satt i en rullstol, klädd i en sjukhusrock exempel college uppsatser draperad i filtar från nacken och nedåt med bara hennes gasbinda högra ben som tittar ut under det gröna materialet. Q började linda upp benet, och det fanns inget sätt att vara förberedd på vad jag såg härnäst: kallbrand ruttnade och svärtade, exempel college uppsatser, döda tår. Aldrig tidigare hade jag sett något så fruktansvärt - eftersom till och med öppen operation bleknat i jämförelse. Läkare i operationssalen är lugna, coola och samlade och gör snitt i läroboken med maskinliknande, fristående precision.


Det är ett yrke som enbart bygger på skicklighet och teknik - eller så trodde jag. Denna hemska upplevelse avslöjade en helt annan sida av det här yrket som jag hoppas kunna utöva. Jag kände illamåendet i magen och tvingade min blick från det skrämmande såret till den sjuka kvinnans hoppfulla ansikte och försökte objektivt analysera situationen som Dr. Q kämpade för att göra sig själv. Långsamt och med uppenbar svårighet, Dr. Q förklarade att en så här allvarlig infektion kräver en AKA: Above the Knee Amputation. Jag förundrades över medkänslan i Dr. Patienten torkade sina rinnande ögon och log ett långt, sorgset leende. jag litar på dig. Tillbaka på sitt kontor, Dr, exempel college uppsatser.


Plötsligt föll allt på plats för mig, exempel college uppsatser. Detta helt andra perspektiv vidgade min förståelse av det kirurgiska området och förändrade min första uppfattning om vem och vad en kirurg var. Jag vill inte bara hjälpa de som är sjuka och skadade utan också bli anförtrodd svåra beslut ockupationen innebär. Att upptäcka att kirurgi också är en moralisk kallelse bortom den generiska tillämpningen av en utbildad kompetens uppmuntrade mig. Exempel college uppsatser nu förstår kirurger som mycket mer komplexa utövare av medicin, och jag är säker på att detta är fältet för mig.


Detta är en kompletterande uppsats som fungerade för Stanford University. Föreslagen läsning: How to Get Into Stanford Undergrad and How to Ace the Stanford Roommate Essay. I de flesta konventionella klassrum lär vi oss att memorera material. Vi studerar information för att få upp den på ett test och glömmer den följande dag. Jag trodde att det här var lärande. Men i somras insåg jag att jag hade fel. Jag bodde på ett campus med studenter och studerade ett ämne. Jag valde Fysisk vetenskap. Exempel college uppsatser första dagen i lektionen ställde vår lärare en låda på bordet och hällde vatten i toppen, och ingenting kom ut, exempel college uppsatser.


Exempel college uppsatser, han hällde i mer vatten och allt kom långsamt ut. Vi blev tillsagda att ta reda på vad som hade hänt utan telefoner eller läroböcker, bara våra hjärnor. Vi arbetade tillsammans för att upptäcka i lådan var en sifon, liknande den som används för att pumpa gas. Vi tillbringade de kommande veckorna med att bygga solugnar, studera dynamiken hos pappersplan, dyka in i innehållet i ljusets hastighet och rymdvakuum, exempel college uppsatser, bland annat. Vi gjorde detta utan läroböcker, flashcards eller information att memorera. Under dessa fem veckor fick vi inte lära oss imponerande terminologi eller hur man klarar AP Physics-provet. Vi fick lära oss att tänka. Ännu viktigare, vi fick lära oss att tänka tillsammans.


Att lära sig är inte memorering eller en tävling. Lärande är att arbeta tillsammans för att lösa problemen runt omkring oss och förbättra vårt samhälle. Detta är en högskoleuppsats som arbetade för University of Pennsylvania UPenn. Föreslagen läsning: How to Get Into UPenn, exempel college uppsatser. När jag var tretton och besökte Liberia drabbades jag av vad som visade sig vara gula febern. Lyckligtvis lyckades min familj köra mig flera timmar bort till ett stadssjukhus, där jag behandlades. Utforskningen ledde mig till African Disease Prevention Project ADPPa ideell organisation som är associerad med flera exempel college uppsatser. Jag bestämde mig för att skapa organisationens första gymnasiegren; Jag gillade dess unika sätt att närma sig hälso- och sociala frågor, exempel college uppsatser.


Som grenspresident organiserar jag evenemang från små montrar vid offentliga sammankomster till insamlingar av personliga middagar för att samla in både pengar och medvetenhet. Men totalt sett har ADPP lärt mig att små förändringar kan ha enorma effekter. Skillnaden mellan ADPP och de flesta andra organisationer är dess betoning på grunderna och att göra förändringar som håller. Att arbeta mot dessa förändringar för att lösa verkliga problem är det som gör mig upphetsad. Jag upptäckte att samma idé om förändring genom enkla lösningar också gällde under min senaste sommarpraktik på Dr, exempel college uppsatser. På labbet fokuserade jag på att analysera medicinska databaser och skriva program som analyserar cancergenom för att hitta samband mellan vissa cancerformer och läkemedel. För första gången i min vetenskapskarriär skulle min passion få en omedelbar effekt på andra människor, och för mig var det fängslande.


Att arbeta med Project ADPP och att delta i medicinsk forskning har lärt mig att närma mig problem på ett nytt sätt, exempel college uppsatser. Att hitta dessa steg och uppnå dem är det som gör mig upphetsad och hungrig på att utforska nya lösningar i framtiden. Den här studenten antogs till UC Berkeley. Föreslagen läsning: Hur man kommer in i UC Berkeley och hur man skriver fantastiska UC-uppsatser.





mobbning i skolan uppsats



Platsen jag lämnar eller platsen jag ska till? Ankomst eller avresa? Orolig vänder jag mig till min alltid närvarande bok för tröst. Det sägs att de bästa böckerna berättar vad du redan vet, och de resonerar med dina egna tankar och känslor. När jag läser är det som om stormen i mina tankar stavas på papper. Hans ord blir på något sätt mina ord, hans minnen blir mina minnen. Trots kultågets höga hastighet är mitt sinne helt stilla – fångat mellan bokens berättelse och berättelsen om mitt eget liv. Jag läser sista sidan och stänger boken, stirrar ut genom fönstret på de lysande fiskdammarna och fridfulla risfälten. Jag känner mig som en dammkorn utanför tåget, flyter, nöjd och glad över att vara mellan destinationerna.


Jag är hemma mellan världar. Jag talar både engelska och kinesiska: kinesiska är för matematik, naturvetenskap och process, men jag föredrar engelska för konst, känslor och beskrivning. Amerika äger min barndom, fylld av pinjeträd, storfilmer och Lake Tahoe snö; Kina håller min tonårstid, ackompanjerad av industriell smog, snabb rörlighet och snabba sociala scener. Vi drar in i Shanghai Hong Qiao station. Hem är varken ankomst eller avresa, varken Amerika eller Kina. Hemmet är mittemellan, övergångens gräns - det är där jag känner mig mest nöjd. I vår College Essay Clichés to Avoid-inlägg avrådde vi studenter från att skriva om att flytta till Amerika från ett främmande land. Den här uppsatsen är ett exempel på hur man berättar historien om att flytta till Amerika på ett unikt sätt.


Den här eleven fokuserade på en enda fråga - var är hemmet? Genom denna skickligt utformade uppsats lär vi oss att studenten har levt ett mycket internationellt liv, eleven har ett sätt med ord, eleven älskar litteratur, eleven är tvåspråkig och eleven är upphetsad av förändring. Uppmaning: Vissa elever har en bakgrund eller berättelse som är så central för deras identitet att de tror att deras ansökan skulle vara ofullständig utan den. Om detta låter som du, vänligen dela din historia. Vad betyder det ens? I min hemstad New Haven, Connecticut, där normalitet var ... ja, normen, försökte jag vara en typisk student - helt, helt normal.


Jag smälte in i folkmassor, definitionen av typiskt. Jag blev en person som vägrade att överraska folk. Bara ännu en tegelsten i väggen. Och sedan flyttade jag till Berkeley i sex månader. Genom att flyga började jag överväga alla synpunkter, oavsett mitt personliga perspektiv. Kanske var det min förmåga att skanna horisonten för att kommunicera en enda berättelse, förena kontrasterande åsikter, som drog mig till min kärlek till journalistik och den mångfaldiga smältdegel som var mitt samhälle. För mig moderniserar journalistiken historiens uråldriga kraft, fylld med ofullkomliga karaktärer och intrikata konflikter som jag är berättaren till. Jag börjar varje tidningsupplaga med en sokratisk rundabordsdiskussion, och jag ber de andra journalisterna att följa berättelser som svarar på frågorna: varför hände detta och vart kommer det att leda?


Jag expanderade bortom mina klasskamraters perspektiv och började skriva artiklar för Korea Daily och senare för Los Angeles Times High School Insider. Jag planerar intervjuer med kommunfullmäktigekandidater, unga och gamla väljare och borgmästare i min stad, och får citat och anekdoter att väva in i mitt skrivande. Mina intervjuer med både demokratiska och republikanska väljare har lärt mig att grundligt rapportera polariserande motsatta åsikter genom en opartisk lins. Som journalist insåg jag att jag inte kan förutsätta läsarens åsikter, utan istället förse dem med de verktyg som krävs för att formulera sina egna slutsatser. Men skillnaderna i perspektiv i mina artiklar är inte enbart begränsade till politik.


Jag upptäckte att i mitt förortssamhälle älskar folk att läsa om sina egna vänners och grannars gästfrihet i småstäder. Jag upptäckte att storleken på min berättelse inte spelar någon roll, men den påverkan jag lämnar på läsaren gör det. Under min tid som både studentpilot och journalist växte jag att älska dessa berättelser, de som visade mig att att leva livet med skygglappar, inte bara kan vara tråkigt, utan farligt. Oavsett om jag var 36, fot i luften eller på marknivå, insåg jag genom att flyga och skriva att livets mest intressanta berättelser kommer direkt från de människor som skiljer sig mest från mig. Stella inleder den här uppsatsen med att diskutera sin erfarenhet av att lära sig flyga.


Denna anekdot handlar dock mindre om själva handlingen eftersom det är vad erfarenheten lärde henne när det gäller perspektiv och synpunkter. När hon delar med sig av mer information om sitt tillvägagångssätt och sin inverkan på journalistik, gör hon det klart att de lärdomarna från flyget är ständigt närvarande i hennes arbete. Den här uppsatsen kan lägga till hela ansökan genom att dela med oss ​​av några nya passioner och expandera på några av hennes inverkan, men dess huvudfokus är hur hon kunde tillämpa lärdomar från en upplevelse till andra aspekter av sitt liv. Detta är inget jag ofta erkänner villigt; i själva verket är det ganska förbryllande för mig hur fruktansvärt oförmögen jag är på att utföra ens de mest grundläggande rörelserna på kommando.


Så småningom visar sig min skärm vara så otroligt outhärdlig att jag tas bort från golvet och visas de korrekta rörelserna om och om igen tills jag kan replikera dem tillräckligt bra för att komma tillbaka. Det är genom att se tillbaka på dessa händelser som jag inser att jag har skapat en felkarakterisering av mina dansförmågor genom min avgörande första mening. Jag kan dansa och är faktiskt väldigt kapabel till det, men inte när jag agerar isolerat. Min förmåga att dansa korrelerar direkt med hur villig jag är att samarbeta, andras input och stöd förvandlar det okoordinerade och svårhanterliga till det nästan graciösa. Mina försök att dansa har lett mig till att värdesätta gemenskap och samarbete i hög grad, och jag finner mig själv söka och dras till miljöer som gör att jag kan fortsätta att utveckla båda dessa värderingar när jag lär mig och växer.


Genom min praktik på Johns Hopkins Applied Physics Lab, blev jag utsatt för och fascinerades av den samarbetsanda som ligger i hjärtat av Johns Hopkins. Från forskningsinitiativ som bryter mot gränserna mellan klassnivåer, till många organisationer som Tutorial Project, som förlitar sig på delade initiativ från olika studenter för att direkt påverka Baltimore och dess många samhällen, och den distinkta tillgången till särskilt tvärvetenskapliga ämnen såsom neuromorfa system, anser jag att Johns Hopkins exemplifierar toppen av samarbetsprestationer inom utbildning. För det första älskar han att delta. Trots att han insisterar på att han inte kan dansa ser vi honom dansa under hela sin uppsats. För det andra inser han att han faktiskt kan dansa, men måste arbeta med andra för att få fram det bästa i sig själv och i gruppen.


Och för det tredje kan han koppla detta till sin framtid. Han inser att för att nå sin potential vill han vara på en plats där han kan samarbeta med kamrater som kan utmana honom att bli ännu bättre. Mail endast korrespondens N. Charles St. Kontakta din antagningsrådgivare Skicka e-post till en aktuell student. Registrera dig för att få e-postmeddelanden om evenemang, nyheter, infosessioner och annan antagningsrelaterad information. För att stödja ansträngningarna att på ett säkert sätt återuppta en personlig vårtermin ställs alla besöksprogram på campus in från och med januari Essays That Worked. Uppsatserna. Hör från klassen av Dessa urval representerar bara några exempel på uppsatser vi tyckte var imponerande och hjälpsamma under den senaste antagningscykeln. I min aktivitetslista valde jag att skriva ner några av de klubbar och aktiviteter som jag brinner mest för.


Den här uppsatsen gjorde det möjligt för mig att inkludera andra aspekter av mig själv som mina hobbyer virka, origami och läsa, och gav mig också en möjlighet att avslöja vissa aspekter av mitt liv som har format vem jag är idag. Det var som att skina i rampljuset och förstora den här delen av mig som förklarar min logik bakom att gå med i de klubbar och sällskap som jag var en del av. Mitt råd till studenter som just nu skriver sina uppsatser är att komma ihåg att det första utkastet sällan blir bra, så skriv bara så mycket du kan även om det är obegripligt. Ge dig själv mycket tid för revisioner från kamrater, lärare och till och med självrevisioner.


Kommentarer från antagningskommittén Många studenter vill berätta om en viktig person eller familjemedlem i sitt liv i sina högskoleuppsatser. Jag ville använda min uppsats som ett sätt att visa kommittén min personlighet och vad jag värdesätter högst. Saker jag listar i uppsatsen, som självansvar, hårt arbete, självförbättring, etc. är de saker som är svåra att se hos en person genom andra aspekter av applikationen. Jag ville att kommittén skulle se hur jag såg på världen och var den härrörde. Nej, Dante. Stanna upp, tänk och titta på hela tavlan. Ditt drag. Under hela ansökningsprocessen till högskolan var "hela bilden" alltid en betoningspunkt.


Jag tog det rådet lite bokstavligt. Jag [använde uppsatsen] som ett sätt att knyta ihop allt i min ansökan, vilket ger allt ett mer meningsfullt syfte än bara en lista över extracurriculars. Jag ville att kommittén skulle veta att jag inte gjorde allt bara för att fylla i ett CV, istället ville jag visa dem att allt jag gjorde hade en mening och gjordes med totalt fokus och ansträngning för att förbättra mig själv. Kommentarer från antagningskommittén Stella inleder denna uppsats med att diskutera sin erfarenhet av att lära sig flyga. Jag valde att skriva om mina två favorithobbyer, att flyga och skriva, eftersom jag visste att jag kunde skriva mest ärligt om det jag älskar att göra. Den här uppsatsen fångade min tankeprocess och kreativa inställning till till synes vardagliga uppgifter och situationer, vilket är något som inte kan listas i ett CV.


Det var utmanande, men ändå givande, att skriva med min naturliga, konverserande röst samtidigt som jag fortfarande var professionell. Jag kan inte dansa. Att välja att fokusera på min kultur och min tidigare osäkerhet fungerade tillsammans som ett medium genom vilket jag kunde visa hur den bakgrunden hade format mig såväl som mina värderingar och vad jag ville ha för mig själv inom mina akademiska och forskningsintressen. Den mest utmanande delen av att skriva uppsatsen var att komma på ett sätt att överbrygga klyftan mellan det jag lärde mig om mig själv från min introspektion till specifika upplevelser jag ville ha från universitetet.


Det var i huvudsak att identifiera och sätta ord på anledningen till att jag såg Hopkins som platsen för mig. Läs fler uppsatser. Klassen I grundskolan kände jag redan till min karriärväg: jag skulle bli världens kejsare. Medan jag satt i bilen och såg milen passera, utvecklade jag planen för mitt imperium. Jag resonerade att för att världen ska fungera smidigt måste den se presentabel ut. Jag skulle tilldela folk, det passande namnet Fixer-Uppers, att fixa allt som behövde fixas. Den där gamle mannen nere på gatan med flisande färg på sitt hus skulle få en ny päls på nolltid. Pojken som av misstag slängde sin frisbee på skolans tak skulle få tillbaka den.


Den stora gropen på Elm Street som min mamma lyckades träffa varje dag på väg till skolan skulle fyllas igen. Det var helt vettigt! Alla människor som inte hade ett jobb kunde vara Fixer-Uppers. Jag var som en tioårig FDR. Sju år på vägen tar jag fortfarande en andra blick på trottoarsprickorna och tänker på mina Fixer-Uppers, men nu gör jag det från förarsätet. Hur mycket jag än skulle njuta av det, accepterar jag nu att jag inte kommer att bli världens kejsare, och att Fixer-Uppers måste vara kvar i min biltursföreställning. Eller gör de? Jag har alltid föreställt mig en Fixer-Upper som en leende man i en orange T-shirt.


Kanske kan en Fixer-Upper istället vara en lång tjej med en djup kärlek till Yankee Candles. Kanske kan det vara jag. Bridget the Fixer-Upper kommer att vara något annorlunda än den imaginära som målar hus och hämtar frisbees. Jag hade turen att upptäcka vad jag brinner för när jag var nybörjare på gymnasiet. En självantagen Phys. missbrukare, jag anmälde mig frivilligt för att hjälpa till med den anpassade idrottsklassen. På min första dag fick jag veta att det var för elever med utvecklingsstörning. För att vara ärlig så var jag riktigt nervös. Jag hade inte haft så mycket interaktion med elever med särskilda behov tidigare och var inte säker på hur jag skulle hantera mig själv runt dem. Lång historia kort, jag fastnade.


Tre år har gått att hjälpa till i APE och så småningom bli lärare i sommarprogrammet Applied Behaviour Analysis. Jag älskar att arbeta med eleverna och se hur de utvecklas. När det sista året kom började collegemöten och min rådgivare frågade mig vad jag ville göra för en karriär, jag sa inte världens kejsare. Istället sa jag till honom att jag ville bli styrelsecertifierad beteendeanalytiker. En BCBA hjälper till att utveckla inlärningsplaner för elever med autism och andra funktionshinder. I princip skulle jag få göra det jag älskar resten av mitt liv. Han skrattade och berättade att det var en trevlig förändring att en sjuttonåring visste så specifikt vad hon ville göra.


Jag log, tackade honom och gick. Men det föll mig att, medan mitt önskade yrke var bestämt, var mitt sanna mål i livet fortfarande att bli en Fixer-Upper. Så jag kanske blir som Sue Storm och hennes alter-ego, den osynliga kvinnan. Jag ska göra en sak under dagen och sedan ägna min lediga tid åt att hjälpa människor där jag kan. Istället för att flyga som Sue, men jag kommer att välja en trevlig prestandabil. Min barndoms jag skulle uppskatta det. Bridget har ett något annat förhållningssätt än Stephen, men hennes uppsats är lika detaljerad och engagerande. Låt oss gå igenom några av styrkorna i hennes uppsats. Uppsatsen är uppställd kronologiskt.


Bridget börjar varje stycke med en tydlig skylt om var vi är i tiden:. Jag ville bli styrelsecertifierad beteendeanalytiker. Det som gör den här uppsatsen rolig att läsa är att Bridget tar ett barns idé om en värld som har blivit bättre genom kvasi-magiska hjälpare och förvandlar den till en metafor för författarens framtida ambitioner. Det hjälper att metaforen är mycket tydlig: människor som arbetar med elever med funktionshinder gör världen bättre en abstrakt fix i taget, precis som imaginära Fixer-Uppers skulle göra världen bättre en konkret fysisk fix i taget. Varje barndoms Fixer-Upper någonsin. Be dina föräldrar förklara den bakre raden för dig. Den här uppsatsen använder många tekniker som får Bridget att låta äkta och får läsaren att känna att vi redan känner henne.


Teknik 1: humor. Lägg märke till Bridgets milda och avslappnade humor som lätt hånar hennes yngre jags storslagna ambitioner, detta skiljer sig från den mer sarkastiska humor som Stephen använde i den första uppsatsen - du kan aldrig missta den ena författaren för den andra. Teknik 2: uppfunnen terminologi. Den andra tekniken är hur Bridget myntar sina egna termer och för dem genom hela uppsatsen. Det skulle vara lätt nog att helt enkelt beskriva de människor hon föreställde sig i barndomen som hjälpare eller assistenter, och att helt enkelt säga att hon som barn ville styra världen. Istället uppfinner hon de stora och därmed officiellt klingande titlarna "Fixer-Upper" och "Emperor of the World", vilket gör dessa barnsliga inbillningar på en gång charmiga och ikoniska.


Det viktiga är också att titlarna matas in i uppsatsens centrala metafor, vilket hindrar dem från att låta som konstiga egenheter som inte går någonstans. Teknik 3: leka med syntax. Den tredje tekniken är att använda meningar av varierande längd, syntax och struktur. De flesta av uppsatserna är skrivna på vanlig engelska och använder grammatiskt korrekta meningar. Men vid viktiga ögonblick betonar Bridget att läsaren måste sitta upp och vara uppmärksam genom att byta till korta, vardagliga, annorlunda interpunkterade och ibland splittrade meningar. När hon berättar om sin barndoms tankeprocess, den plötsliga korta meningen "Det var helt vettigt! På samma sätt, när uppsatsen övergår från hennes barndomsfantasi till hennes nuvarande strävanden, markeras vändningen med "Eller gör de?


Första gången när jämförelsen mellan magiska fixerare och den framtida handikappspecialisten görs är när Bridget vänder sin metafor på sig själv. Uppsatsen betonar vikten av ögonblicket genom upprepning av två meningar strukturerade på liknande sätt, båda börjar med ordet "kanske" och användningen av en mycket kort mening: "Kanske det kan vara jag. Det sista nyckelögonblicket som behandlas med små meningar är uppsatsens känslomässiga kärna. När vi ser Bridget gå från att nervöst försöka hjälpa funktionshindrade elever till att bli kär i detta specialområde, undergräver hon stundens potentiella lycka genom att förlita sig på ändrad meningslängd och slang: "Lång historia kort, jag blev hooked. De bästa essäerna förmedlar känslor lika tydligt som den här bilden.


Förklara bilkopplingen bättre. Uppsatsen börjar och slutar med att Bridget njuter av en biltur, men det verkar inte vara relaterat vare sig till Fixer-Upper-idén eller till hennes passion för att arbeta med elever med särskilda behov. Det skulle vara bra att antingen koppla detta mer in i uppsatsen eller att ta bort det helt och skapa mer utrymme för något annat. Ge mer information om att vara lärare i sommarprogrammet för tillämpad beteendeanalys. Det är helt logiskt att Bridget inte vill ställa ut sina elever. Det skulle ta bort fokus från henne och möjligen läsas som kränkande eller nedlåtande. Men istället för att säga "lång historia kort", kanske hon kunde utveckla sina egna känslor här lite mer.


Vad är det med den här typen av undervisning som hon älskar? Vad hoppas hon kunna tillföra livet för sina framtida kunder? Hur kan du använda den här diskussionen för att förbättra din egen högskoleuppsats? Här är några förslag på sätt att använda denna resurs effektivt. Gör en anteckning när du hittar en uppsats eller del av en uppsats som du tycker var särskilt välskriven och tänk på vad du gillar med den. Är det roligt? Hjälper det dig att verkligen lära känna författaren? Visar det vad som gör författaren unik? När du har din lista, håll den bredvid dig medan du skriver din uppsats för att påminna dig själv om att försöka använda samma tekniker i din egen uppsats.


När du tar reda på hur alla kuggar passar ihop, kommer du att kunna bygga din egen vad det nu är. Alla dessa essäer bygger på att få kontakt med läsaren genom en innerlig, mycket beskrivande scen från författarens liv. Det kan antingen vara väldigt dramatiskt om du överlevde en flygkrasch? eller så kan det vara helt banalt, slog du din pappa till slut på Scrabble? Oavsett vilket så ska det vara personligt och avslöjande om dig, din personlighet och hur du är nu när du går in i vuxenvärlden. Kolla in essäer av författare som John Jeremiah Sullivan, Leslie Jamison, Hanif Abdurraqib och Esmé Weijun Wang för att få fler exempel på hur man skapar en övertygande personlig berättelse. Låt mig jämna med dig: det bästa skrivandet är inte att skriva alls.


Det är att skriva om. Och för att hinna skriva om måste du börja långt innan sista ansökningsdag. Mitt råd är att skriva ditt första utkast minst två månader innan dina ansökningar ska lämnas in. Låt den sitta orörd några dagar. Kom sedan tillbaka till det med nya ögon och tänk kritiskt på det du har skrivit. Vad är extra? Vad saknas? Vad är på fel ställe? Vad är inte vettigt? Var inte rädd för att ta isär den och ordna om sektioner. Gör detta flera gånger om, och din uppsats kommer att vara mycket bättre för det! Intresserad av att lära dig mer om högskoleuppsatser? Kolla in vår detaljerade uppdelning av exakt hur personliga uttalanden fungerar i en ansökan, några förslag på vad du bör undvika när du skriver din uppsats och vår guide till att skriva om dina fritidsaktiviteter.


Arbetar med resten av din ansökan? Läs vad antagningshandläggare önskar att de sökande visste innan de ansöker. Vill du förbättra din SAT-poäng med poäng eller din ACT-poäng med 4 poäng?

No comments:

Post a Comment