Tuesday, February 1, 2022

Genusanalys uppsats

Genusanalys uppsats



Dessa exempel visar att sexuell läggning, vare sig den är inneboende eller adopterad av könsanalys uppsats person, är föremål för social diskriminering som går emot kön som en social konstruktion, könsanalys uppsats. Penny Griffin. Debatter bildas alltså kring t.ex. snäva som utsträckande analys av individuella motivationer bortom så kallade medan ett engagemang antaganden av egenintresse, upprätthållande av övergripande till rationalitet, konsekvens och framåtblickande och nyttomaximerande beteende hos individer jfr. Använd den i kassan. Bibliografi IvyPanda.





Överväganden och tankar



Glöm hela natten och könsanalys uppsats lite skrivinspiration med våra gratis essäprover om vilket ämne som helst. Det är dags för dig att spika dina betyg! När en kvinna växer upp möter hon livets olika sociala sfärer som formar hennes självidentitet och informerar hennes föreställningar om kön. Dessa inkluderar familjen, kamrater, utbildningsinstitutioner, media, religion – särskilt, könsanalys uppsats, religion. Var och en av dessa sfärer informerar kvinnan om hur hon ska agera, klä sig, prata, gå, dejta, etc. Genus är en lärd erfarenhet, könsanalys uppsats, inte en biologisk funktion. Den förstärks kanske mest genom religionen. Tänk på den bibliska berättelsen om Adam och Eva, som för många miljoner kvinnor är själva grunden för könsnormer i samhället.


I denna liknelse frestas Eva av Satan att äta av Kunskapens Träds förbjudna frukt, och hon, könsanalys uppsats, i sin tur lockar Adam att äta också. Efter att ha trotsat Guds lagar, kastas paret ut ur Edens lustgård och är förbannade med dödlighet. Vad måste en kvinna känna när man läser den här berättelsen? Visst kan hon inte tro att hon föddes in i detta paradigm. Nej, detta är en socialt könsrelaterad konstruktion som lärs ut till kvinnor könsanalys uppsats så tidig ålder som de skulle kunna förstå. Detta är bara ett exempel som illustrerar hur kön kan vara ett inlärt beteende och inte en biologisk funktion.


Naturligtvis finns det många fler sätt som könsnormer förstärks än genom religion; dock är denna aspekt kanske dess mest könsanalys uppsats och djupt stöd. Behöver en unik uppsats om "Könsanalys"? Varför inte göra ett unikt papper åt dig? Använd kod: ANPASSAD Hoppa till innehåll Glöm hela natten och hitta lite skrivinspiration med våra kostnadsfria uppsatsprover om vilket ämne som helst. Söka efter:. Beställ nu. Gör min uppsats Använd kod: CUSTOM20 Koden kopierad! Använd den i kassan.





1500 ord uppsatssidor



Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Om du fortsätter kommer vi att anta att du godkänner vår policy för cookies. Innehållsförteckning. The Prevaining Outlook in Social Ojämlikhet Gendered Communication Miljöpåverkan på könsdispositioner Arbeten Citerade. Läs mer. Den här uppsatsen om Genus Analysis on Personal Experience skrevs och skickades in av din studiekamrat. Du är fri att använda den för forskning och referensändamål för att skriva din egen uppsats; du måste dock citera det i enlighet med detta. Begäran om borttagning. Om du är upphovsrättsinnehavaren till denna tidning och inte längre vill ha ditt arbete publicerat på IvyPanda. Bör homosexualitet legaliseras? Att glömma kvinnor i populärkulturen. FÅ SKRIVHJÄLP.


Citera denna tidning. Beneria, Elias, Pun och Morgan et al. undersöka dessa frågor eftersom de använder kön som en central organiserande kategori, och varje bok, på olika sätt, ägnar sig åt att omvandla kunskap genom engagerad könsanalys av den globala politiska ekonomin. Det är värt att notera att sådan forskning inser vikten av att placera kategorin "kvinna" i socioekonomiska och kulturella termer, utan att riskera argumentet att alla kvinnor delar i samma former av förtryck. Vändningen mot "kön" som icke-biologisk har redan omfamnats av många feminister, och de flesta genusforskare bekänner sig skyldiga till feministiska ingripanden för att på ett korrekt sätt avslöja utelämnandet av könsöverväganden från vanliga vetenskaper.


Men som Peterson hävdar, "medan feminister delar ett engagemang för det centrala i kön, diskuterar de hur man studerar det" Peterson, alltså, Elias, Beneria och Pun behåller alla "kvinna" som ett värdefullt och väsentligt verktyg för att analysera den globala politiska ekonomi, men de går ett steg längre genom att använda kön i en bredare mening för att signalera de globala och lokala processerna för återproduktion som prioriterar vissa mänskliga identiteter. Som Elias antyder är det viktigt att man gör en skillnad mellan de "könsanalyser" som importerar temetodologier och analyskategorier som finns i vanliga, liberala IPE, som visar på en "lägg till kvinnor och rör om"-metoden, och de analyser som tar kön som en " grundläggande verktyg" och viktiga tiotals för att förstå IPE. I en försoning till de feminister som motsätter sig att de går från att prata om kvinnor till att prata om kön, föreslår hon att distinktionen mellan liberal feminism som lägger till kvinnor till befintliga konton och en feminism baserad på en politisk ekonomisk kön är inte att antyda att "kön" är en lämpligare analyskategori i IPE än kategorin "kvinna".


Detta skapar i sin tur ett utrymme i IPE för att hävda vikten av den lokala och sociala konstitutionen av globala processer. Övergången till "kön" betyder därför inte att en könsbaserad politisk ekonomi måste förlora "kvinnor" som fysiskt förkroppsligade i någon mening, och alla fyra böckerna, på olika sätt, föreställer sig och formulerar visioner av den globala politiska ekonomin som kombinerar analys av kvinnors varierande erfarenheter av bedömning av de kraftfullt subjektiviserande processerna och paradigmerna i olika könshierarkier. Genom att antyda behovet av mer "lokaliserade etnografiska och historiska studier", kombinerat med "en mer ökad och systematisk medvetenhet om globala förändringar och utvecklingar och hur dessa påverkar samspelet mellan kön, kroppar och arbete", Beneria, Elias, Pun och Morgan et al inspirerar exakt den sortens ytterligare analys som är "både mer känslig för kulturella variationer och lokala skillnader och också mer systematiskt medvetna om globala trender och processer" Morgan et al, Som Elias hävdar är det avgörande att ojämlikhet mellan könen anses vara betydande i hur den globala politiska ekonomin fungerar.


Den "globala sfären", hävdar hon, "kan inte betraktas som en könsneutral arena", utan är i och för sig "en plats för produktion av könsidentitet". Det vill säga, kön existerar inte bara i den globala politisk ekonomi snarare produceras könsidentiteter aktivt och ständigt genom ekonomiska processer av marknadsföring, utländska direktinvesteringar och exportledda utvecklingsstrategier som utnyttjar, till och med skapar, särskilda hierarkier av arbete, klass, kön och sexuella relationer. MNC är inte bara en ekonomisk och ekonomiskt progressiv närvaro, det är en social närvaro som skapar och vidmakthåller jämställdhet mellan könen "för att mobilisera ett utbud av kvinnlig arbetskraft till låg kostnad för att arbeta som produktiva operatörer i denna arbetsintensiva sektor" Elias, Som Elias hävdar , genom att undersöka "det könsbundna kulturella sammanhanget inom vilket stater, företag och marknader verkar och de diskursiva mekanismerna genom vilka denna könskultur reproduceras", kan vi bättre förstå hur den liberala synen på global ekonomisk integration "har försummat att se på hur olika grupper av människor påverkas helt olika av globaliseringens processer' ibid.


Elias visar att vad IPE verkligen behöver är den typ av forskning som förgrunden konstruktionen av könsrelaterad, rasistisk identitet i undersökningen av ekonomisk tillväxt. Puns analys är ett detaljerat exempel på sådan forskning, som har åtagit sig att förklara de problematiska processer av proletarisering och alienation som utgör arbetarnas inträde i kapitalistiska relationer och produktionsprocesser. Ur detta perspektiv kan den kinesiska socioekonomiska situationen inte förstås utan hänvisning till kön. Pun's är en rik redogörelse för social ingenjörskonst i den kinesiska arbetskraften och de exploaterande och genomgripande dragen hos det kinesiska "systemet", som är särskilt känsligt för frågor om förkroppsligande och smärtan, trauman och luxation som utstår av alla vissa detaljerade undersökningsdelar av det kinesiska samhället.


Hennes tillvägagångssätt är att tillhandahålla Detta innehåll som laddats ner från Sådan analys fokuserar både på att förändra sätten för "social reglering och politisk konstruktion av samhället" genom, i Kina, eller marknadsföring av sociala partistater, och på den ökande kapitaliseringen av samhället Pun, 4. Ämnet för förkroppsligande blir allt mer synligt i och relevant för IPE, och omfattar skiftet från idéer om att "ha" ett kön, som något människor antingen har eller något människor är vad kön är för i betydelsen att behandla kön som en "grundläggande verktyg du? I det förra blir kön ett objektivt faktum om någon, i det senare en diskurs, en aktiv process som skapar arbetsfördelningar, makt och känslor Connell, Som Rasmussens analys i Morgan et al. globala finans- och kapitalmarknader är könsuppdelade gestaltningar av finansiell handel.


Där tjänstesektorerna förlitar sig på de så kallade "mjuka färdigheterna" som kvinnor uppfattas ha och som är kodade feminina även om manuellt arbete som kräver kroppsstyrka är förknippat med arbetande maskuliniteter, definieras de så kallade "kunskapsindustrierna" i relation till rationaliteten , avstånd, kompetens och formalitet för den kroppslösa arbetstagarens intellektuella kapacitet. 'Arbetarnas prestationer är en del av produkten, och tjänsterna kan inte separeras från arbetarna som producerar och byter ut dem' Rasmussen i Morgan et al, Många redogörelser för könshierarki i den globala politiska ekonomin har flyttats från att enbart fokusera på kvinnor och deras platser inom och utanför socioekonomiska strukturer för att konceptualisera genus som en analytisk kategori.


Som Peterson argumenterar för betoning i originalet, har att göra kvinnor empiriskt synliga i den globala politiska ekonomin varit "ett oumbärligt projekt", och ett som avslöjar androcentriciteten, till och med öppen sexism, hos befintliga strukturer och paradigmer, vilket väcker viktiga frågor om begreppen. som "förnuft", "ekonomisk man", "bröd "maskulinitet" vinnare" och "den offentliga sfären" Men, som hon påpekar, att bara "lägga till" kvinnor i strukturer som är konstituerade som maskulina tar inte itu med den könsmässiga grunden för att regera. paradigm. Steget, å andra sidan, mot analys av kön som en "styrande kod", genomsyrar språket och systematiskt forma "hur vi tänker, vad vi förutsätter "veta" och hur sådana kunskapsanspråk är legitimerade" Peterson, , ger könsstyrd politisk ekonomi en annan vokabulär att tala med, en som förstår privilegieringen av könsrelaterade värderingar, förkroppsligad i antaganden om maskulinitet och femininitet.


Denna omförhandling av förhållningssätt till IPE återspeglar Judith Butlers arbete och går bortom att läsa "kön" enbart som skillnaderna mellan män och kvinnor, där den manliga eller kvinnliga kroppen lätt trivialiseras som ett mottagande organ, "ett passivt medium på vilket kulturella betydelser är inskriven' Butler, Genom att använda genusanalytiskt, gör forskaren. Detta innehåll som laddats ner från This diskursiva förändring gör det också mer troligt att genus ses, inte bara som en analyskategori bland andra, utan som en kärnfråga, inblandad i de grundläggande antagandena ur vilka ekonomiska processer formas och som de kretsar kring.


Det är föga meningsfullt för engagerad och engagerande IPE att skilja den globala politiska ekonomins processer från deras orsaker och effekter. När de väl läses som socialt konstituerade kan sådana orsaker och effekter inte begreppsmässigt och praktiskt lösgöras från de sociala processer och relationer som de vilar på. Känslighet för den sociala konstruktionen av processer, relationer, orsaker och effekter kräver att man undersöker konstitutionen, betydelserna och effekterna av sociala identiteter i all deras komplexitet, och relationerna mellan kön, ras, etnicitet, klass och andra former av social hierarki.


Ett sådant språkskifte, som förkroppsligar en vård för kvinnors liv men ett fokus på kön som avgörande för strukturerna i den globala politiska ekonomin, är en av de tydligaste styrkorna hos de böcker som recenseras här. Feminister har med tiden blivit alltmer känsliga för svårigheterna med att universalisera kategorin "kvinna", och många har förbundit sig att teoretisera skillnader mellan kvinnor och män mer seriöst. Eftersom Beneria "kvinnofrågor" inte kan komma från "socioeco argumenterar, separerade nomiska och kulturella sammanhang där de är nedsänkta" ix. Hon, Elias, Pun och Morgan m.fl. lyfter fram tillväxten av informella och otrygga jobb som förekommer främst i utvecklingsländer, och hur detta påverkar olika sociala sektorer på specifika sätt. Beneria hämtar sin artikulering av kön från Scotts arbete, som en "konstitutiv del av sociala relationer baserade på upplevda skillnader mellan könen", och ber helt enkelt att framtida forskning förblir öppen för att ifrågasätta till synes "stabila" analyskategorier och öppna upp " nya frågor om de mest effektiva sätten att teoretisera och forska." Hennes kritik av hegemonin av nyliberal diskurs och politik, marknadsföring och "flexibel kapitalism" är bred och kraftfull och går till hjärtat av många av IPE:s nuvarande intressen.


Beneria betonar särskilt de motsägelsefulla effekterna av globaliseringen och omorganiseringen av arbetsprocessen genom att belysa ojämnheten i de förändringar som kvinnor upplever, såsom minskade könsskillnader i utbildning mellan länder, kvinnors ökade deltagande i chefs- och yrkesyrken, olika bevis på löner. gap mellan Detta innehåll laddat ner från På liknande sätt kontextualiserar Pun framgångsrikt exploateringen av lågavlönad arbetskraft i Kina i termer av subjektiviseringen av de kinesiska bönderna, kvinnliga och manliga, i händerna på kapitalets mäktiga individualiserande imperativ, även om hon fokuserar sin analys främst på cooptation av kvinnliga kroppar, Made In China omfattar nödvändigtvis relationerna däri konstruerade med manliga kroppar.


Hur den uppenbarligen än förenar subjektens organisering till en social kropp, är en sådan enhet en konstruktion, inblandad i kapitalets mest grundläggande strukturer, som inte bara försöker dölja skillnader, utan som aktivt sexualiserar de inblandade arbetarna. Sålunda läser hon Kina som en potentiellt instabil "ekonomisk utvecklingszon" där "könsidentitetspolitiken" utgörs och bestrids "av arbetsplatsens disciplinära makt och familjeliv på landsbygden", processer som nu är ikapp "med urbana konsumtionsönskningar och en längtan". att bli ett modernt "kulturat" jag Det är högst osannolikt att en konventionell, mainstream redogörelse för kinesisk kapitalism skulle ha tillgång till det kinesiska exemplets inre funktioner i alla dess kulturella och sociala särdrag.


Pun närmar sig med ett inte ringa mått av omsorg kinesiska arbetares många och varierande kamper för att förena den kapitalistiska nyliberalismens självindividerande diskurs både med deras konstitution som en del av en social kamp och deras maoistiska överlåtelse av Tonern. Där mainstream och kritisk IPE skulle ha lite tid för den könsbaserade grunden för kinesisk ekonomisk "framgång", gör Made In China det alldeles klart att Kinas situation inte kan förstås utan hänsyn till de könsrelaterade processer genom vilka landets arbetsstyrka subjektiviseras. Som författaren formulerar, involverar den nya kinesens framställning av arbetarsubjektet, dagongmei, och de subjektiviseringsprocesser som kinesiska arbetare upplever, särskilt, men inte bara, kvinnor, "flera element av atomiserad individuation och vissa former av kollektivitet som är specifika för kinesiska samhällets ordlek, 9.


Författaren frågar många saker om hennes forskning, och hennes analys är genomsyrad av en känsla av motsättningarna i mänsklig identitetsbildning; av smärta, lust, njutning, passion och bestridande: hur social lust produceras i Kina så att människor, särskilt unga kvinnor på landsbygden, tvingas lämna de hem och familjer de känner för att ta på sig industriarbete; de sätt på vilka 'produktionsmaskinens imperativ och tekniker' producerar en 'social kropp', till synes 'foglig, disciplinerad men ändå produktiv'; hur identitet skapas och inskrivs på landsbygdens kvinnokroppar; vad som utgör kraften, diskurserna och processerna i att sexualisera kroppar på arbetsplatsen; hur individer upplever smärtan av att slitas av spänningarna mellan kapitalistiska krafter, statlig socialistisk makt och den lokala patriarkala kulturen; sätten på vilka dessa individer möter socialt våld och hur kroppsligt. Detta innehåll som laddats ner från och Beneria talar var och en till "tystnaderna" i den rationella samhällsvetenskapen som sträcker sig "väl utöver behandlingen av marxisk vetenskaplig kritik" Jacobsen, 44, på sätt som kritisk IPE alltid kan förstår, men väljer alltför ofta att ignorera.


Deras arbete vittnar både om tvärvetenskapligheten hos kritisk IPE och de sätt på vilka könsanalys bidrar till förbättrat IPE-stipendium. I många fall är det enda som skiljer denna kritik från andra icke-mainstream-IPE deras fokus på genusprocessernas centralitet för hur den globala ekonomin fungerar, men denna särskiljande egenskap är fortfarande mycket betydelsefull, med tanke på att mycket kritisk IPE fortsätter att visa enorma ovilja att uttryckligen tala i könstermer. Om, som Jacobsen hävdar, "strider om mening är", ur ett kritiskt teoretiskt perspektiv, "kamper om makt" 48 , tyder köns osynlighet i även det mest annars kritiska arbetet på en betydande obalans i utövandet av disciplinär makt.


Om mainstream IPE kunde, och skulle, lära sig vad som helst av de böcker som granskas här, skulle det vara att "kön" finns överallt, och inget "ekonomiskt" värde är socialt obundet eller "könsneutralt". Så även om det fortfarande är sant att genus inom IPE fortsätter att lida av de marginaliserades öde, leder den typ av arbete som utförs av genusforskare undantagslöst till en förstorad och mer komplex känsla av mänsklig identitetsbildning, och säkerligen i feministiska kretsar, expanderar hur "kön" i sig är tänkt. Detta är ett ökande engagemang för genus som en central, särskilt bevisad av analyskategorier genom vilken man förstår alla sociala processer, och det ökande antalet publikationer som försöker problematisera kön och dess svåra associationer till "kroppen".


Därför, även om många "könsanalyser" vidhåller ett engagemang för "könsskillnader" som i stort sett mer övervägande idag av det disaggregerbara enligt kön, finns det många sätt på vilket av ett "kön" helt enkelt inte räcker för att beskriva analyspersonens upplevelser. Alla fyra böckerna som recenseras här visar detta. Poängen för gender IPE-analys är att den utforskar genus som ett centralt angelägenhet i IPE-skolans globala politiska ekonomi, och att det, genom genused analys, aktivt och kontinuerligt kan utvecklas.


The Pun, Morgan et al. Som sådan har nutida genusforskare verkligen breddat köns teoretiska räckvidd, samtidigt som de förblir känsliga för de frågor som borde ställas av kvinnors konsekventa överrepresentation på de mest hungriga, minst betalda listorna. Även om det kanske inte är så förvånande att mainstream IPE uttryckligen marginaliserar kön, är kritisk IPE:s ovilja att engagera sig fullt ut med kön kanske mer kritisk som IPE behöver göra kön mer uppseendeväckande. Icke-mainstream-, seriöst- och genusforskare måste övertyga kritisk IPE att ta dem mer. Som en "fråga" bland andra, bagatelliserar kritisk IPE kön på allvar.


analys: genom att aktivt ignorera kön speglar kritisk IPE taktiken som så ofta har använts av mainstream mot utkanten, debattens gränser för att utesluta ett fastställande tillåtet potentiellt transformativt undersökningssätt. Trots den genomgående höga kvaliteten och kvantiteten av könsanalys, och den ökande synligheten av kön som analyskategori, förblir kön något trivialiserat i både mainstream och kritisk IPE, som en beskrivande kategori som endast hänför sig till kvinnors liv, kvinnors arbetsrättigheter och sociala rättigheter. rörelser. Vilket är en kommentar, inte om huruvida vi ska försöka bedöma hur viktiga dessa frågor är, än om hur snabbt akademisk ortodoxi, på något område, slår till för att påtvinga urgamla metoder för inneslutning på potentiellt oregerliga, diskursivt besvärliga segment, som om de verkligen gränssträckande undersökning var sprickan som kanske bara spräckte byggnaden.


ANTECKNING 1. Där den här uppsatsen hänvisar till International Political Economy IPE , är det endast för att underlätta syftet, enbart med hänvisning till att skilja IPE från "gended politisk ekonomi" GPE. Många, förståeligt nog, föredrar att använda "Global" politisk ekonomi GPE, det är bara så att detta i det här fallet kan förväxlas med ovanstående. Butler, J. Cameron, A. och Palan, R. Cammack, P. Carver, T. Cerny, P. Palan ed. Global Political Economy: Con temporary Theories, London och New York: Routledge. Jacobsen, J. Ling, L. Global Political Economy: Contemporary Theories, London och New York: Routledge. McCloskey, D. Nash ed. Narrativ kultur: Användningen av berättelse i vetenskaper, filosofi och litteratur, London och New York: Routledge.


Mohanty, C. och Torres, L. eds Third World Women and thePolitics ofFeminism, Bloomington, IN: Indiana University Press. Behöver en unik uppsats om "Könsanalys"? Varför inte göra ett unikt papper åt dig? Använd kod: ANPASSAD Hoppa till innehåll Glöm hela natten och hitta lite skrivinspiration med våra kostnadsfria uppsatsprover om vilket ämne som helst. Söka efter:. Beställ nu. Gör min uppsats Använd kod: CUSTOM20 Koden kopierad!

No comments:

Post a Comment